Stress og alkohol – en bekymrende cocktail

Udgivet: 29/08/2018

Endelig weekend efter en hård uge med stramme deadlines og et familieliv, der skal balanceres ved siden af. Du trænger virkelig til at stemple ud og slappe af. Du åbner en flaske eller to for at skabe lidt hygge for dig selv. Du har om nogen fortjent det.

Måske går du rundt med følelsen af at være bagud det meste af tiden? Kroppen er oppe i gear, og det er svært at finde ro og koble af. Du føler dig måske også som en utilstrækkelig forælder og partner? Det er svært at nå alt det, du gerne vil. Midt i travlheden længes du efter pause og forsøger at finde små frirum til dig selv i løbet af ugen. Du nyder et par genstande for at være god ved dig selv.

Alkohol bliver brugt på mange måder i dag. Til hverdag, til fest. Til afslapning, til energi. Som ”smøremiddel” i sociale sammenhænge eller som regulering af følelser. Nogen får en fyraftensdrink eller øl på en bar. Andre hygger med et glas vin, mens aftensmaden tilberedes. Der har aldrig været så mange events med vin, gourmet øl, gin, og rom. Der er status i at vide noget om eksempelvis vin og have en samling. Alkohol kan signalere overskud. Generelt er forbruget ”flyttet” ind i hverdagen, hvor det tidligere var en ekstraordinær oplevelse ved festlige lejligheder eller i weekender. Stress findes også i hverdagen, og alkohol kan let blive et middel til at håndtere stress-symptomer. Men er det nu en god ide?

Med dette blogindlæg vil jeg prøve at stille skarpt på, hvordan et stigende alkoholforbrug påvirker dit stressniveau og din evne til at tackle disse symptomer. Desuden vil jeg fremhæve sammenhængen mellem alkohol brugt som stresshjælper og familiens forøgede stressniveau. Det er en negativ og skadelig cirkel, familien befinder sig i. Det er derfor ikke et privat anliggende.

Jeg oplever flere og flere i min praksis med en kombination af stress og et bekymrende forhold til alkohol. Jeg får henvist klienter fra både læger og psykologer, der spotter, at alkoholen i sig selv er blevet en del af belastningen.

Er alkohol godt mod stress – en enkelt skader vel ikke?

Er alkohol blevet en ”hjælper”, når du føler dig stresset – uden du egentlig har tænkt videre over det?

Måske kender du det med at tage en øl eller et glas vin og lige få den der ”chill”-effekt, der får dig til at lande efter den travle dag? Det giver måske ovenikøbet noget tiltrængt energi, så du lige kan overskue de sidste opgaver, hvad enten det er arbejds- eller familierelateret. Det kan også være, du primært ser alkohol som en måde at sikre nattesøvnen, så du kan klare næste dags to-do-liste.

I starten oplever du måske udelukkende alkoholen som positiv. Din hjerne får med tiden lagt et ”spor”, hvor alkohol bliver den hurtige belønning, når du er stresset. Du associerer alkohol med noget godt, og den såkaldte autopilot slår til. Med tiden begynder hjernen at foreslå alkohol i nye situationer, og langsomt bliver mange af dine kompetencer udliciteret til alkoholen. Alkoholen bruges til at kompensere for manglende energi, kreativitet, overblik, m.m., og rusen skal regulere dig følelsesmæssigt. Den giver dig et øjebliks ro. Uro bliver et vilkår. En spiral i nedadgående retninger er skabt.

På den korte bane virker alkohol effektivt og som et godt ”middel” i en stresset periode. Men det er ikke nogen god ide at bruge alkohol på denne måde. På den lange bane mister du selvtillid, oplever skyld og skam, har svært ved at holde niveauet på jobbet, oplever parforholdsproblemer, får depressive symptomer og angst. Det stigende forbrug ender med at tage din livsglæde og stresse dig yderligere. Dine nærmeste er bekymrede og muligvis belastede af din måde at håndtere den oprindelige stress. De er på nakken af dig. Du risikerer ganske enkelt at udvikle afhængighed – både psykisk og fysisk. Skilsmissen, sammenbruddet og skammen venter forude, hvis du ikke ser alvoren i øjnene i tide.

Stress & Alkoholbehandling - Ring og få en uforpligtende samtale

I denne sammenhæng er skyld og skam gode alarmklokker. De ringer højt. Det kan forstås positivt, fordi disse følelser minder os om nogle værdier, som vi svigter både i forhold til os selv og dem, vi elsker. Vi trives ikke, når vores handlinger ikke afspejler den person, vi ønsker at være. Dybest set stresser det yderligere at håndtere stress med alkohol, når vi rammes på vores værdier som menneske. Forbruget stresser på flere måde. Det giver også en kropslig stress-tilstand.

Vi ved i dag, at alkohol er et organisk opløsningsmiddel, der må betragte som et giftstof for kroppen. Du kan kun tåle ganske få genstande, før virkningen er skadelig. Kroppen stresses. Din søvnkvalitet bliver dårligere, selvom om du lettere falder i søvn. Der kommer ubalance i signalstofferne, der regulerer vores humør og velbefindende. Organerne – f.eks. leveren – kommer på overarbejde med at nedbryde alkoholen, mens udskillelse af andre affaldsstoffer i kroppen må vente i køen. Vi ved, at alkohol ”opløser” din psykiske robusthed, ligesom den har opløst mange familier. Der er mange gode grunde til at håndtere stress på en anden måde end at tage en enkelt genstand.

To små historier med stor betydning

En af mine klienter havde en snak med sin 11-årige datter om alkohol, og hvordan hendes eget forbrug påvirkede datteren.

Karina (red.) på 41 år drak ofte, når hun følte sig stresset i ulvetimen. Hun drak paradoksalt nok for at være en bedre mor. Hun havde en antagelse om, at når hun drak noget vin, ville hun blive mindre stresset og mere nærværende overfor sine børn. Sådan oplevede hun det indefra.

Datteren udbrød dog en dag: ”Mor, jeg vil hellere have dig. Du er ikke dig, når du drikker”.

Efter et kærligt puf fik Karina taget en snak med sine børn. Datteren fortalte, at hun oplevede, at moderen ændrede personlighed, når hun drak vin, og det gjorde pigen usikker, utryg, vred og bange. Hun havde ikke turde at tale med sin mor om det.

For Karina var denne samtale med datteren en øjenåbner. En smertelig én, fordi hun jo troede, at vinen havde en positiv effekt på hende som mor. Hun følte, hun bedre kunne udholde den daglige stress og det forventningspres, hun følte fra sig selv og andre. I børnehøjde viste det sig, at det var ubehageligt at opleve rusens forandrende virkning.

En anden klient er endnu et eksempel på, hvordan stress og alkohol bliver en dårlig cocktail:

En mandlig leder, Jesper (red.), i 50´rne oplever, at hans hjerne ikke er så hurtig mere. Han bliver hurtigere træt, ideerne kommer ikke så let til ham, og de mange møder udmatter ham. Hans hjerne føltes slidt som på en motor, der ikke er blevet vedligeholdt med olieskift. Han husker ikke så godt, har svært ved at koncentrere sig og bliver let irritabel. Han synes, det er uoverskueligt at lære nye ting, der hurtigt virker besværlige. Hverdagen bliver en indre kamp for overlevelse.

Han begynder at bruge alkohol til at klare kravene. De indre og de ydre krav. De reelle forventninger og dem, han antager, andre har til ham. Hans egne idealer er vist de sværeste at leve op til. Han oplever, at rusen hjælper ham med at tage trætheden. Den baner vej for kreativiteten og nye visionære ideer. Han drikker efterhånden ”to get the job done” og samtidig slører den behagelige rus en snigende følelse af ubehagelig utilstrækkelighed. Hans kone bemærker det stigende alkoholforbrug. Både fordi han ofte falder i søvn på sofaen, og han ofte er irritabel og indelukket. Hun savner sin mand.

Hans selvbillede som en stærk og visionær person gør, at han ikke kan ændre sin måde at være leder på. Ej heller kaste håndklædet i ringen og søge et mindre krævende job. Synet på de opgaver, han skal klare, og hvordan han skal klare dem, er ”stivnet”. Alkohol giver ham ikke nye gode ideer, men den daglige rus sikrer, at han kan fortsætte endnu en dag som den leder, han altid havde været. I hvert fald ser fra hans eget perspektiv. Andre kunne sagtens mærke forskellen, og der blev snakket i krogene.

Efter et vist pres fra sin kone opsøger han professionel hjælp og er meget optaget af, at det kan foregå så diskret som muligt. Han bliver meget glad for den udvikling, det terapeutiske forløb sætter i gang. Han behandles både for stress og uhensigtsmæssigt brug af alkohol som stress-regulator. Han er i dag i samme stilling, men han forvalter sin lederfunktion på en ny måde til glæde for både ham selv, familien, virksomheden og medarbejderne.

Få et gratis stress- & alkoholtjek

AlcoAct tilbyder en gratis samtale, hvor vi sammen med dig undersøger dine alkoholvaner og stressbelastninger. Vi kommer med et konkret bud på et behandlingsforløb, hvis det vurderes nødvendigt.

Hvis du er i tvivl, er du faktisk ikke i tvivl!

Book en tid i dag!

Læs mere om ambulant alkoholbehandling her
Læs mere på vores søsterside LifeAct, omkring individuel terapi

Hos os undersøger og behandler vi både de stressfaktorer, der ligger til grund for et øget alkoholforbrug, og vi har øje på, om der er udviklet en psykisk afhængighed af alkohol. Du vil efter en identificering, analyse og kortlægning af problemet få konkrete redskaber gennem et terapeutisk forløb.

Kontakt mig, hvis du, din familie eller en medarbejder i din virksomhed har brug for rådgivning eller et behandlingsforløb.

John Tony Larsen

Psykoterapeut & Daglig Leder

Kontakt mig og få tid til en Uforpligtende og Gratis samtale allerede i dag!

Blank Form (#3)